Datum:
6 februari 2018
Protecting trans rights in the age of gender self-determination

De bescherming van de fundamentele rechten van trans en genderdiverse personen staat hoog op de nationale en internationale mensenrechtelijke agenda. Niet alleen is er meer aandacht voor de prevalentie van genderdiversiteit en de sociaaleconomische positie van transgender en non-binaire personen, ook het recht krijgt veel aandacht. Een klein maar steeds sneller toenemend aantal landen heeft alle medische voorwaarden voor een aanpassing van de geslachtsregistratie afgeschaft en non-binaire opties in die registratie ingevoerd. Het recht heeft dus een beweging richting genderautonomie ingezet.

Ook Belgiƫ sloot zich daar bij aan. In 2017 nam de federale Kamer de zogenaamde Transgenderwet aan. Hoewel de wet een nieuwe administratieve procedure voor gendererkenning gebaseerd op zelfbeschikking invoerde, bleef ze nog steken in een binair verhaal. Het Grondwettelijk Hof oordeelde in juni 2019 dan ook dat de wet non-binaire personen discrimineert.

In het licht van die ontwikkelingen organiseerden Pieter Cannoot, Toon Moonen en Eva Brems een expert seminar met toonaangevende academici uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Noorwegen en Duitsland, in aanwezigheid van beleidsmakers, middenveldorganisaties en studenten. Zij stelden hun onderzoek voor rond o.a. de erkenning van non-binaire personen in het recht, de mogelijke versterking van de bescherming van transgender personen tegen discriminatie in het internationaal recht en de inclusie van trans minderjarigen in een schoolcontext. Hun bijdragen werden opgenomen in het verslagboek.

Locatie:

Facultaire raadszaal