Datum:
1 februari 2019
Het Migratiepact: kroniek van een crisis

In 2016 werd in de schoot van de Verenigde Naties besloten om een Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration te ontwikkelen. Het resultaat van dat werk zou een symbool worden van de tegenstellingen die het thema 'migratie' wereldwijd oproept. Het Compact, in Belgiƫ bekend als het Migratiepact, was ook in ons land politiek een heet hangijzer. Er zou uiteindelijk een regering over vallen. Het dossier was echter niet alleen politiek een heet hangijzer, het heeft ook tal van actuele vragen rond migratierecht, internationaal recht en grondwettelijk recht losgemaakt. Sommige daarvan waren eigen aan de crisis, andere waren alleszins nog niet afdoende beantwoord. Toon Moonen, Ellen De Smet en Tom Ruys van de Universiteit Gent brachten deskundigen samen die het Migratiepact vanuit die drie invalshoeken hebben belichten. Wat betekent het Migratiepact concreet voor Belgiƫ en waarom ontstond er een crisis? Hoe kwam het Belgische standpunt tot ontwikkeling? Welk verschil had het compromis van een interpretatieve verklaring kunnen maken? Wat waren de gevolgen van het vertrek van een partij uit de Regering? En wat betekent het Migratiepact voor Europa en de rest van de wereld? Experts verbonden aan diverse universiteiten en organisaties namen de opeenvolgende fases van de crisis onder de loep en gaven antwoorden op deze en andere vragen die terug te vinden zijn in het verslagboek.

Locatie:

Academieraadzaal